Wikia

Łowisko (Gone Fishing) Wiki

Samiec Narwala

Komentarze0
338stron na
tej wiki

Narwal (Monodon monoceros) – gatunek walenia z rodziny narwalowatych żyjący w wodach strefy arktycznej[3]. Jego cechą charakterystyczną jest pojedynczy, spiralnie skręcony kieł[4] wyrastający z górnej, lewej szczęki. Może dorastać u samców nawet do 3 m długości. Kły samic są krótsze, bardziej proste i gładkie. Niektóre samce (średnio co pięćsetny) mają dwa kły[4]. Przypuszczalnie funkcją kła jest rozbijanie pokrywy lodowej w celu zaczerpnięcia powietrza (narwal jak wszystkie walenie nie może oddychać pod wodą), jednakże wyniki ostatnich badań naukowych każą przypuszczać, iż o wiele istotniejsza jest funkcja sensoryczna kła – przebiega w nim bowiem ok. 10 mln włókien nerwowych umożliwiających narwalowi odczuwanie zmian temperaturyciśnienia istężenia różnych związków chemicznych w otaczającej go wodzie. Ułatwia to narwalom polowanie na ryby (tropienie za pomocą śladów zapachowych) i odczuwanie stopnia zasolenia akwenu, w którym się znajdują[5]. Kieł może też przydawać się jako oręż w okresie godowym. Czasem służy do rytualnych demonstracji siły. Spośród wszystkich waleni narwal posuwa się najdalej na północ. Ich sezonowe wędrówki z północy na południe są określane granicą paku lodowego. Ale nierzadko spotkać je można na południe odkoła polarnego.

Dla komercyjnego wielorybnictwa polowanie na małe narwale już dawno stało się nieopłacalne, dlatego silnie zredukowane pogłowie szybko się odradza. Obecnie ocenia się ich populację na ok. 80.000 osobników[4]. Jedynie Eskimosi polują jeszcze na te zwierzęta – nie tylko dla kłów, ale przede wszystkim dla jadalnej skóry, bogatej w składniki odżywcze.

Charakterystyka[edytuj]Edytuj

Wielkość urodzeniowa: 1,5 m – 1,7 m

Dojrzałość płciowa: samice – ok. 3,4 m; samce – ok. 3,9 m

Dojrzałość fizyczna: samice – 4 m; samce – 6,2 m (bez ciosu)

Największy znany: samica – 5,1 m; samiec – 6,2 m, 1600 kg

Pokarm: głowonogiryby (łososie, śledzie, dorsze, halibuty itp.), skorupiaki

Występowanie: wody powyżej koła podbiegunowego północnego z przerwą między wschodnią Rosją, a zachodnią Kanadą[6]

Więcej od Wikii

Losowa wiki