Fandom

Łowisko (Gone Fishing) Wiki

Stynka

355stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Share

Wody przybrzeżne Europy od północnej Hiszpanii po Morze Bałtyckie i rzekę Peczorę. Żyje także w Morzu Białym. W Wielkiej Brytanii i Irlandii spotykana w rzekach. Populacje jeziorowe lub wędrowne, odbywające wędrówki między jeziorem, a rzeką spotykane są w NorwegiiDanii, państwach nadbałtyckich i w Rosji. W Polsce spotykana w Zalewie SzczecińskimZatoce Gdańskiej i Zalewie Wiślanym. Jest wrażliwa na eutrofizację i zanieczyszczenia. Jej liczebność spada.

Cechy morfologiczne[edytuj]Edytuj

Ciało wydłużone, wrzecionowate, o długości do 30 cm, pokryte dużymi, przezroczystymi łuskami. Dolna szczęka lekko wysunięta do przodu, zęby stosunkowo duże. Płetwa tłuszczowa obecna. Ubarwienie zmienne, zależne od koloru wody, grzbiet ciemniejszy, boki srebrzyste.

Odżywianie[edytuj]Edytuj

Jest niemal wszystkożerna. Młode osobniki zjadają okrzemkioczliki i wrotki, starsze zjadają głównie zooplankton oraz larwyochotkowatych. W drugim roku życia staje się drapieżnikiem. Duże sztuki zjadają głównie małe osobniki własnego gatunku oraz niewielkie jazgarze. Wiosną żywi się głównie wylęgiem. W czasie tarła nie pobiera pokarmu.

Rozród[edytuj]Edytuj

Dojrzałość płciową uzyskuje w 2 roku życia. Tarło odbywa głównie nocą, od II do V – w zależności od temperatury. Trze się stadnie w płytkich wodach (do 1 m) rzek lub jezior, na dnie piaszczystym lub kamienistym. Wędruje do 30 km w górę rzeki. Po złożeniu i napęcznieniu ikry zewnętrzna błona jajowa pęka i tworzy rodzaj podstawki przytwierdzającej ją do podłoża. Inkubacja, przy temperaturze 6 stopni Celsjusza trwa ponad miesiąc. Larwy po wykluciu mają 5–6 mm długości. W woreczkach żółtkowych znajduje się oleista kuleczka, która ułatwia pływanie. Po osiągnięciu 4–5 cm młode spływają do morza. W pierwszym roku życia osiągają 8 cm długości. Zazwyczaj żyją 2–3 lata, choć mogą dożyć nawet 8. lat.

Znaczenie gospodarcze[edytuj]Edytuj

Stynka ma duże znaczenie gospodarcze. Mięso o charakterystycznym zapachu świeżego ogórka jest przetwarzane na konserwy rybne oraz wykorzystywane w produkcji pasz dla zwierząt i tranu.

Stynka
[[File:{{{image}}}]]

Ryba Okresowa?

Nie

Występowanie

Tartakowe Łowisko , Klub "Na Haczyku" , Cicha Zatoczka

Możliwość złowienia na:

Spławik

Siła ryby

Słaba

Częstotliwość brań

Często

Efektowna zanęta

-

Więcej w Fandom

Losowa wiki